Sezar Frank 1822-1890

Posted: 18. avgust 2009. in Istorija muzike 4. godina

Sezar Frank
1822-1890

Sezar Frank

Frank je jedan od najzanimljivijih stvaralaca među poznim romantičarima. Jedan je od onih koji su uvažavali klasičnu tradiciju, izvore svoje muzike videli u Betovenu i velikim baroknim majstorima. Frank je bio čuveni orguljas svog doba i pored Bruknera najpoznatiji improvizator. Ni on, kao ni Brukner, nikada nije nastupao van crkve. Kod oba ova kompozitora poznavanje barokne literature i izuzetno vladanje kontrapunktskom tehnikom odraziće se na način na koji tretiraju zvuk orkestra:
-ne mešaju boje u različitim grupama instrumenta (kao ni Brams)
-izrazito bogata polifonija u melodijskom toku
-pun, zasićen orkestarski zvuk uz primenu instrumenata karakterističnih boja (Vagnerovski orkestar-visoki klarineti, niske flaute, engleski rog, kontrafagot i Vagnerove tube)

INSTRUMENTALNA DELA

Ona su najznačajnija u njegovom opusu. Nije komponovao veliki broj kompozicija, ali su mu sva dela izuzetno vredna. I kamerna i koncertna i simfonijska.
Pisao je i simfonijske poeme, oratorijume i opere. Na prvi pogled Frank stvara klasične oblike-simfoniju, kamerne kompozicije, sonate za violinu, klavirska i orguljska dela. Kod Frankovih kompozicija promene se dešavaju unutra. On slobodno izgrađuje sonatno-simfonijski ciklus. Prožima različite vrste oblika i u svojim delima dalje razvija Listov monotematski princip oblikovanja teme, pa se njegove kompozicije odlikuju čvrstim jedinstvom motiva.

ZNAČAJNA DELA

Napisao je samo jednu simfoniju. U d-moll-u. To je jedno od ređih simfonijskih dela u 3 stava, ali kao da ima 4 zato što u srednjem stavu spaja karakteristike laganog stava i skerca. Uvod 1. stava nosi osnovnu temu celog dela, a u kodi poslednjeg, 3. stava javljaju se svi glavni tematski materijali iz prethodnih stavova.

-Violinska sonata u A-dur-u, takodje ima neobican vid sonatnog ciklusa, a po rasporedu tempa odgovara baroknoj crkvenoj sonati (lagani-brzi-lagani-brzi).
Za izgradnju oblika svih Frankovih dela značajno je korišćenje CIKLICNOG PRINCIPA. Ciklicni princip je sličan listovom monotematizmu, ali se od njega razlikuje po tome što nemamo transformaciju samo jedne teme, nego kompozitor koristi transformacije nekoliko tema, njihova prožimanja i kombinacije. Gde god se osnovni muzički materijal pojavi, koristi se kao tematski na pr. u Violinskoj sonati.
II tema iz prvog sonatnog stava postaje I tema drugog stava, a iz istog muzičkog modela nastaje i završni deo 3. stava, kao i jedna od epizoda u 4. stavu (rondu sa epizodama).

Klavirska muzika

ovde Frank oživljava barokne forme. Najpoznatija klavirska Frankova dela su:
-Preludijum, Arija i Finale (sve je jedno delo!)
-Preludijum, Koral i Fuga

Ova dela predstavljaju sintezu baroknih i klasicnih elemenata.

 Jedna jedina njegova simfonija:

prvi stav simfonije u d moll-u

drugi stav simfonije u d moll-u

treći stav simfonije u d moll-u

komentari
  1. kitare kaže:

    Pretty good blog , I dont know much your langauge but atleast i can try to read🙂
    And Wonderful music …

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s