Kontrapunktska melodija

Posted: 17. avgust 2009. in Kontrapunkt 3. godina

Kontrapunktska Melodija

 

Melodija 16og veka čija ćemo pravila mi izučavati zapravo je palestrinina melodija  koja će u prvo vreme biti u celim notama i igrati ulogu kantus firmusa. Pravila koja ćemo mi izucavati u sustini su i pravila melodije uzetih iz gregorijanskog korala.

Jedinica brojenja biće polovina note a takt najčešci u upotrebi bice veliki alabreve takt 4/2 ili c prectrano crtom. U upotrebi je bio i 3/2 takt nešto malo ređe.

Melodije su bile pisane za određeni glas i morale su se pridržavati obima tog glasa poznatog još iz predmeta harmonija gde je obim soprana od c1 do a2, obima alta od f malo do d2, tenora od c malo do a1 i basa od f veliko d1.

Vokalna melodija palestrininog stila odlikuje se sledećim:

  1. melodija mora biti mirna, široka, “kao iz jednog komada izlivena”. Ona ne sme biti simetrična niti periodična ne sme biti građena 4 + 4 ili 2 + 2 + nešto J dakle zabranjeno je sve ono sto podseca na simetriju ili pak muzičku recenicu tj. period. Vrlo lako se ne simetričnost i na periodičnost postiže pisanjem melodija u neparnom broju taktova pa se često melodije 16.  veka pisane u 5, 7 9 13 taktova. Medjutim to nije obavezno – sreću se melodije i u 6 ili 8 taktova tj. parnom broju.
  2. konture melodije su talasaste što znači sa naizmeničnim usponima i padovima ali samo je dozovljen jedan vrhunac i jedna kulminacija. Sporednih vrhunaca moze biti i više ali glavni se ne sme ponoviti
  3. obim melodije po pravilu ne prelazi oktavu, no ipak kad melodiju budemo ritmizovali njen obim će moci da dostigne max. decimu
  4. melodija započinje prvim stupnjem – finalisom, ili 5im stupnjem – dominantom.
  5. od intervalskuih pokreta tj. skokova najčešće je postupno kretanje pa se kaže da je sekunda kraljica melodije. Od melodijskih pokreta dozvoljeni su u uzlaznom smeru: mala i velika sekunda, mala i velika terca, čista kvarta, cista kvinta iskljucivo skok male sekste naviše i čista oktava. U silaznom smeru dozvoljeni su svi ovi isti intervali izuzev male sekste. Skok sekste nanize zabranjen je, dok je skok oktave naniže mnogo ređi nego skok oktave naviše.

Zabranjeni su svi skokovi prekomernih ili umanjenih intervala, zatim, skok velike sekste u oba smera, male i velike septime, kao i svi skokovi veći od oktave. Takođe je zabranjen i otvoreni hromatski pokret tj. hromatski polustepen

6. nije dozvoljen melodijski tritonus, tj niz od uzastopna 3 cela stepena npr od f do h, fa, sol , la, siJ Da bi se taj neprijatno disonanti zvuk prikrio ovom nizu potrebno je dodati barem još jedan ton ispred ili iza niza kako bi se niz dopunio do 5 tonova u opsegu kvinte. Međutim čak ni tada se ne sme preskočiti ni jedan od sredisnjih tonova tritonusnog niza jer se onda prekomerna kvarta opet neugodno ističe. Sve ovo se ne odnosi na melodijski niz umanjene kvinte koji je zabranjen samo kao neposredni melodijski skok.

7. u većini slučajeva nakon ostvarenog melodijskog skoka melodija se vraća postupno u suprotnom smeru od skoka tako da se barem delimično obuhvate tonovi koju su bili preskočeni

8. od 2 uzastopna skoka koja su ređe u upotrebi tolerišu se 2 uzastopna skoka u razlicitim smerovima. Što se tice 2 skoka uzastopce u istom smeru, oni su dozvoljeni samo ukoliko u njima učestvuju nota finalis i dominanta pa onda oni čine skok kvinte + kvarte ili kvarte + kivinte sto zajedno u zbiru daje oktavu. U svim ostalim slučajevima 2 skoka u istom smeru nisu dozvoljena pogotovu ako kao zbir daju disonancu npr. kvarta + kvarta daju septimu.

9. u melodiji su zabranjene bilo kakve melodijske fraze koje se sekventno ponavljaju. Bilo kakvi motivi koji se ponavljaju, i nema sekvenci.

10. na svom završetku meolodije kadenciraju ka noti finalis ili preko gornje vođice tj. 2og stupnja koji takođe mora biti pripremljen trecćim lil prvim stupnjem ( III,II,I ili I,II,I) ili kadenciraju preko svoje donje polustepene vodjice koja se takođe mora pripremiti VI ili I stupnjem (VI,VII,I ili I,VII,I)

11. u melodiji palestrininog stila potrebno izbegavati bilo kakvo melodijsko razlaganje trozvuka kvintakorada, sekstakorada, kvartsekstakorada. Razlaganje trozvuka i četvorozvuka je strogo zabranjeno.

komentari
  1. Milan kaže:

    tekst se odnosi na vokalni kontrapunkt za 3. godinu!

  2. Hvala najlepše. Živ bio!😉

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s