Dvoglasni kontrapunkt

Posted: 17. avgust 2009. in Kontrapunkt 3. godina

Dvoglasni kontrapunkt

Izrada floridusa na cantus firmusu

Nas je zadatak da na cantus firmus u celim notama napisemo ritmizovanu melodiju tipa floridus. Ove 2 melodije pisu se za susedne glasove (s-a, a-t) mada mogu biti napisane i za 2 ista glasa (s1 i s2, a1 i a2). Razmak izmedju susednih glasova treba da bude max oktava, mada moze ici i do decime,ali redje. Ovde je za razliku od harmonije sasvim mogucno ukrstanje glasova. Narocito je opravdano ako se radi sa 2 ista glasa. Ipak ne preterujmo sa ukrstanjem. Cak I ako su glasovi isti, istog registra, ukrstanje koristimo retko i oprezno.

Konsonance i disonance; sazvucja na tezama

U XVI veku za savrsene konsonance smatraju se prima, kvinta i oktava. Za nesavrsene konsonance smatrana su velika i mala terca kao i velika i mala sexta. Disonance su predstavljali sledeci intervali: velika i mala sekunda, velika i mala septima, svi prekomerni i umanjeni intervali,ali i cista kvarta koja se u dvoglasu smatrala disonancom.
Pocetno sazvucje dvoglasnog stava moglo je biti savrsena konsonanca, prima, kvinta i oktava. Ukoliko je pocetno sazvucje kvinta nju uvek cini finalis u donjem glasu i peti stupanj u gornjem glasu. Medjutim ako donji glas pocinje petim stupnjem onda gornji glas ne moze poceti finalisom, jer bi to bilo sazvucje kvarte. Ako donji glas pocinje 5im stupnjem onda on mora biti udvojen u primi ili oktavi u gornjem glasu. Melodija floridus moze poceti i pauzom, prakticno u obzir dolazi samo polovinska ili cela pauza. Pauza je po pravilu istog trajanja kao i prva nota koja za njom sledi. A prvo sazvucje koje nastupa posle pause opet mora biti savrsena konsonanca (prima,kvinta ili oktava), kao da pauze nije ni bilo.
Na tezamam, tj u trenucima kada se u cantus firmusu pojavljuje nova cela nota, nota floridusa koja zajedno u tom trenutku nastupa na tezi mora biti konsonanca (terca,kvinta, sexta, oktava ili decima). Prima ne dolazi u obzir u toku stava?? Jer je njeno mesto pre svega na pocetku ili na kraju dvoglasa.
Zavrsetak dvoglasnog stava sastoji se u postupnom suprotnom kretanju oba glasa iz obe vodjice u udvojeni finalis. U dvoglasu cantus firmus uvek kadencira preko gornje vodjice,a floridus preko donje. To znaci da ako je CF u donjem glasu kadenca se krece iz sexte u oktavu, a ako je CF u gornjem glasu kadenca se krece iz terce u primu.
Dobro je da se u dvoglasu glasovi krecu sto vise suprotno, u prime kvinte ili oktave se obavezno ulazi suprotnim pokretom 2 glasa. Iz prime se obavezno izlazi suprotnim pokretom 2 glasa.
Glasovi se u dvoglasu mogu kretati i paralelno i to pre svega u tercama ili sextama,a nikako ne u kvintama ili oktavama.
Ukoliko je floridus u gornjem glasu vazno mu je istaci gornju kulminaciju, tj najvisi ton. Ukoliko je floridus u donjem glasu istice mu se anticlimax, najdublji ton,tj. donja kulminacija.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s